Updates

2 augustus 2024

Na onderzoek van de Amerikaanse mededingingsautoriteit (de Federal Trade Commission, FTC) hebben de FTC en het Amerikaanse ministerie van Justitie op 2 augustus 2024 een rechtszaak aangespannen tegen het moederbedrijf van TikTok, ByteDance. Volgens de FTC en het ministerie heeft TikTok de privacy van kinderen bewust onvoldoende beschermd en heeft het de Children’s Online Privacy Protection Act (COPPA) overtreden. TikTok stond kinderen onder de 13 jaar toe om TikTok-accounts aan te maken zonder de vereiste toestemming van hun ouders. Ook verzamelde TikTok uitgebreide informatie over deze jonge kinderen. Ook  werden de accounts van deze  kinderen, in strijd met TikTok’s eigen beleid en de COPPA, niet verwijderd.  TikTok ontkent alle aantijgingen.

Het is niet de eerste keer dat TikTok de COPPA overtreedt. Eerder heeft de FTC ook uitgebreid onderzoek gedaan naar TikTok waarvoor ByteDance in 2019 een schikking van $5,7 miljoen trof.

De rechtszaak van Stichting Take Back Your Privacy (TBYP) gaat ook over de privacyschendingen en onvoldoende bescherming die TikTok aan kinderen biedt. Daarom vindt TBYP het een positieve ontwikkeling dat in de Verenigde Staten uitgebreid onderzoek wordt gedaan naar het gedrag van TikTok en TikTok zich hiervoor moet verantwoorden. Dat TikTok alle aantijgingen ontkent is niet nieuw en bevestigt dat handhaving moet blijven doorgaan zolang TikTok de privacy van kinderen blijft schenden.

VS klaagt TikTok aan voor schending privacyregels kinderen
FTC Investigation Leads to Lawsuit Against TikTok and ByteDance for Flagrantly Violating Children’s Privacy Law