Dev Site: In Progress

In het nieuws

22 mei 2023

De Ierse privacytoezichthouder, de Data Protection Commission (DPC), heeft Meta Platforms Ireland Limited (Meta) een recordboete van maar liefst €1,2 miljard opgelegd. Meta krijgt deze boete omdat persoonsgegevens van Europese Facebook-gebruikers worden verwerkt op servers in de Verenigde Staten. Dit leidt tot privacyrisico’s: de gebruikersgegevens kunnen bijvoorbeeld in handen komen van Amerikaanse inlichtingendiensten. Doordat Facebook miljoenen gebruikers heeft in de Europese Unie, gaat het om enorme hoeveelheden persoonsgegevens. De Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) stelt strenge eisen aan het doorgeven van persoonsgegevens buiten Europa. De DPC heeft geoordeeld dat deze eisen door Meta niet goed zijn nageleefd. Met deze recordboete voor het overtreden van de AVG wordt een sterk signaal afgegeven.

Ook TikTok verwerkt persoonsgegevens van Europese TikTok-gebruikers buiten Europa en lijkt hierbij niet aan de daarvoor geldende eisen te voldoen. Stichting Take Back Your Privacy heeft daarom ook in haar dagvaarding in de zaak tegen TikTok uiteengezet dat TikTok hierdoor onrechtmatig handelt.

Je kunt je (kind) nog altijd aansluiten bij de actie die wij met steun van de Consumentenbond tegen TikTok voeren. Klik hier voor meer informatie en om je aan te melden.