WhatsApp, onderdeel van Meta, maakt zich schuldig aan het schenden van privacyrechten van haar gebruikers omdat gebruikers niet adequaat over de verwerking van hun persoonsgegevens worden geïnformeerd. WhatsApp heeft hiervoor op 20 augustus 2021 al van de Ierse privacywaakhond een boete van maar liefst €225 miljoen opgelegd gekregen. WhatsApp schendt echter nog steeds de privacy- en consumentenrechten van haar gebruikers. Verschillende Europese consumentenbeschermingsorganisaties hebben vorig jaar een gezamenlijke klacht bij de Europese Commissie (“EC”) ingediend over WhatsApp. WhatsApp heeft namelijk haar gebruikers op ongepaste wijze onder druk gezet om haar nieuwe gebruikers- en privacyvoorwaarden te aanvaarden, zonder dat deze voorwaarden transparant en begrijpelijk zijn voor de gebruikers. De EC heeft vervolgens samen met de Consumer Protection Cooperation Network actie ondernomen. Zij hebben brieven gestuurd met informatieverzoeken en WhatsApp tot juli 2022 de tijd gegeven om nog bepaalde punten te verduidelijken.
TBYP onderneemt tevens actie tegen WhatsApp om de schending van privacyrechten een halt toe te roepen. Begin 2022 heeft TBYP als eerste stap een brief verzonden naar WhatsApp, met als doel meer informatie te vergaren en in gesprek te komen met WhatsApp. Zo heeft TBYP onder meer gevraagd welke persoonsgegevens op basis van welke grondslag met de verschillende Meta-entiteiten worden gedeeld en wat het verdienmodel is van de (gratis) app. Een inhoudelijke reactie daarop van WhatsApp liet lang op zich wachten. Inmiddels heeft TBYP een brief van WhatsApp ontvangen, waarin helaas nauwelijks antwoord wordt gegeven op onze vragen. De reactie biedt al met al weinig comfort dat de rechten van de Nederlandse WhatsApp-gebruikers gewaarborgd zijn.
TBYP kijkt uit naar de reactie van WhatsApp op de vervolgvragen van de EC, die binnenkort wordt verwacht. TBYP beraadt zich op dit moment over verdere stappen tegen WhatsApp.