Dev Site: In Progress

In het nieuws

12 juli 2022

De Italiaanse privacytoezichthouder (Garante per la protezione dei dati personali, GPDP”) heeft een duidelijke boodschap voor TikTok: het gebruiken van persoonsgegevens van gebruikers voor profilering en gepersonaliseerde advertenties mag alleen met toestemming van de TikTok-gebruiker.

TikTok kondigde recentelijk wijzigingen van haar privacybeleid aan. Zij informeerde haar gebruikers dat personen ouder dan 18 jaar vanaf 13 juli 2022 “gepersonaliseerde” advertenties zouden ontvangen. Deze personalisatie vindt plaats op basis van het profileren van het gedrag van gebruikers tijdens hun gebruik van TikTok. De grondslag voor die verwerking van persoonsgegevens zou volgens TikTok niet langer de toestemming van de gebruiker zelf zijn, maar vaag omschreven “gerechtvaardigde belangen” van Tik Tok en haar partners.

De GPDP concludeert nu dat de wijziging van de rechtsgrondslag onverenigbaar is met de Europese privacyregels. Hierin wordt uitdrukkelijk bepaald dat hiervoor toestemming van de gebruiker nodig is. Ook de gebrekkige bescherming van de minderjarige gebruikers baart de GPDP ernstige zorgen. Volgens de GPDP heeft TikTok problemen met het op de juiste wijze vaststellen van de leeftijd van de gebruiker. Hierdoor bestaat het risico dat “gepersonaliseerde” advertenties met ongeschikte inhoud worden getoond aan zeer jonge gebruikers.

TikTok heeft inmiddels aangegeven dat de uitrol van het deel van het aangepaste privacybeleid dat ziet op de gepersonaliseerde advertenties, voorlopig wordt uitgesteld.

Het volledige persbericht van de GPDP is hier (in het Engels) te lezen. Het standpunt van de GPDP sluit aan bij de procedure die TBYP tegen TikTok voert. Op 10 oktober 2022 vindt de eerste zitting in deze procedure plaats. U kunt uw kind nog aanmelden voor onze actie via de website van de Consumentenbond.